zaterdag 2 april 2016

Menopauze?


De menopauze, wat een fijne fase in het vrouwenleven ;) Als vrouw ontkom je er niet aan, we zullen er aan moeten geloven. We zijn er mooi klaar mee! Volgens de opbeurende berichten op het internet kunnen we hier in minder of meerdere mate last van hebben en kan het tot wel 10 jaar duren.

Opvliegers, transpiratie-aanvallen, hartkloppingen, slaapstoornissen, vermoeidheid, afnemend libido, haaruitval, gewrichtsklachten, prikkelbaar, depressiviteit, gewichtstoename, opgeblazen gevoel en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Van heel dichtbij ken ik een vrouw (mijn lieve zus van 52) die haar klachten toe schreef aan de overgang, terwijl haar vermoeidheid, hartkloppingen, opgeblazen gevoel en zweten te maken hadden met haar hart en vaten. Vorig jaar werd ze op haar 51ste gedotterd! Het was vorige week nog in het nieuws dat vrouwen hun klachten serieus moeten nemen en dat huisartsen er alert op moeten zijn. Hartklachten worden te vaak afgedaan als overgangsklachten.

Voor vrouwen met MS die in de overgang zijn is het knap lastig en verwarrend om de klachten in het juiste hokje te plaatsen. Zit je in een schub of is het 'gewoon' de overgang? Bovendien verloopt de MS na het 50e jaar met een voorschrijdende beperking. Wat een fijn vooruitzicht!

(Van een Schub spreek je wanneer er nieuwe MS-klachten ontstaan en/of  bestaande klachten sterk toenemen, en wanneer die klachten langer aanhouden dan 24 uur. Koorts of een infectie kunnen bestaande klachten verergeren. In dat geval kun je niet zomaar spreken van een Schub. Veel voorkomende klachten zijn: verminderd gezichtsvermogen, vermoeidheid, stoornissen in het gevoel, minder kracht in armen of benen, stuurloosheid, moeite met toiletgang of moeite met praten.
De klachten van een Schub herstellen meestal vanzelf weer, maar dat heeft tijd nodig, variërend van dagen tot weken.)


Ik ben in december 49 geworden en heb nu ruim een half jaar opvliegers. Ik vind 'opvlieger' wel een leuk woord... ik kan me daar best positieve dingen bij bedenken. Vliegers die opstijgen op een mooie lentedag op het strand. Vlinders die opvliegen van bloem naar bloem. Vliegtuigen die opstijgen naar zonnige bestemmingen. Hadden we het niet beter 'hittevijand' of 'zweetbommer' kunnen noemen? Op een gewone avond heb ik tussen de 5 en 10 opvliegers. Ik zorg er voor dat ik een vest aan heb ik die steeds aan- en uit kan trekken. Het zweet breekt me uit, natte bovenlip en rug, rood gezicht en héél warm. Van Bruce mag ik niet meer aan de thermostaat komen, want ik ben geen graadmeter. Het vest gaat uit, pffff wat heb ik het warm. Zo'n 5 á 10 minuten erna gaat het vest weer aan want dat ben ik weer afgekoeld. Die verhoogde temperatuur bij een opvlieger is niet bepaald bevordelijk voor MS. Aangezien de opvliegers iets van het laatste half jaar zijn kan ik die in het hokje 'overgang' plaatsen.

'Slaapstoornis' vind ik een groot woord, maar slecht slapen is gekomen met de MS. 's Nachts veel plassen (MS) en veel wakker. Juist in de 'ruststand' ontstaan rusteloze en tintelende benen. Alsof dat nog niet genoeg is, is daar nu het nachtelijk zweten bij gekomen. Nou ja, dat kan er ook nog wel bij ;) De ventilator naast mijn bed zorgt voor wat afkoeling. Het slechte slapen mag in twee hokjes.

Volgens mijn lief heb ik ook last van stemmingswisselingen. Prikkelbaar, emotioneel, ronduit chagrijnig. Stemmingsklachten zijn onderdeel van MS. Als ik voor mezelf spreek kan ik zeggen dat ik véél emotioneler ben dan voor de MS. Ik kan huilen om de meest onbenullige TV-programma's. Het laatste half jaar is dat niet veel erger geworden, dus zou ik het in het hokje MS kunnen plaatsen.

Vermoeidheid is misschien wel klacht nummer 1 bij MS. Maar in de menopauze speelt het ook een grote rol. Het ontbreken van energie en de lusteloosheid hebben grote invloed op het dagelijkse leven. Je wordt er bepaald niet vrolijk van, eerder prikkelbaar en chagrijnig. Dat brengt ons dan weer terug bij de stemmingswisselingen...

Zo zijn er nog wel tien symptomen te noemen die bij MS én de overgang horen. Wat is wat? Ik heb gelezen dat klachten van de overgang veelal veroorzaakt worden door een tekort aan oestrogeen. Dat heeft met de leeftijd te maken. Daarom neemt ons gewicht toe (vooral rond ons middel). Bepaalde MS symptomen zoals abnormale vermoeidheid en slaapstoornissen worden veroorzaakt door de verlaging van de oestrogeenspiegel. Of specifieke MS-symptomen verbeteren doordat de oestrogenen zorgen voor herstel van de beschadiging van de zenuwen is momenteel nog in onderzoek. Maar er is wel al gebleken dat oestrogenen een positieve invloed hebben op de regeling van het immuunsysteem en de bescherming van de zenuwen.

Om voor mezelf meer duidelijkheid te krijgen heb ik een afspraakverzoek ingediend bij de neuroloog. Daar ben ik sinds oktober 2012 niet meer geweest, maar nu is het tijd voor persoonlijk advies. Ondertussen eten we hier meer broccoli, cranberries, amandelen, walnoten, sesamzaad enz. Want dat zou goed zijn om de oestrogeenspiegel te verhogen.

De overgang is niet de ondergang. Wel vervelend, onnodig, onaangenaam, besodemieterd etc. :) Ik word getroost door de belofte van mijn moeder; als zij als eerste bij de Hemelpoort staat zal ze aan God vragen (of wie daar dan ook de leiding heeft) waarom vrouwen de last moeten dragen van ongesteldheid, baren en menopauze. En of Hij of Zij daar niet eens verandering in kan aanbrengen. Ik ben benieuwd naar het antwoord !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten