maandag 11 april 2016

Biologisch evenwicht



Biologisch eten kennen we natuurlijk, dat is helemaal in. Dat komt omdat ons wordt voorgehouden dat biologisch voedsel 'met respect voor de natuur' is geproduceerd. Dus als ik het heb over 'biologisch ritme' is dat dan de natuurlijke beweging van een mens waarin hij functioneert? Nou ja, laat ik daar vanuit gaan...

Al een paar weken word ik biologisch wakker rond 08.30 uur. Dus puur natuur, zonder het geluid van de wekker. Ik kijk met één oog naar de wekker en blijf nog lekker even liggen. Ik ervaar een enorme rust in die tien minuten dat ik wakker ben en nog onder de warme deken lig. Ik weet dat ik de dag zelf kan indelen. Ongegeneerd rek ik me uit, zucht eens diep en geniet van het moment.

Voorheen stapte ik 3 ochtenden per week om 07.00 uur uit bed om samen met Bruce nog een kopje koffie te drinken. Niet relaxed even wakker worden, maar zonder mededogen van slaapstand naar een wankele staat van alertheid. Tegen zijn biologisch ritme in staat Bruce om 06.10 uur op en gaat rond 7 uur met Bollie wandelen. Als hij dan thuis komt, stond ik in de keuken z'n boterhammetjes te smeren, Bollie's eten te maken en koffie te zetten. Nog niet helemaal wakker moet ik echt goed nadenken wat de volgorde van de handelingen zijn. Om 07.30 uur gaat Bruce de deur uit en moest ik haastig douchen, aankleden, Bollie haar medicijnen geven en de auto in naar kantoor in Almere.

Als ik net wakker word en direct in actie kom slinger ik eerst naar het toilet. Dan naar de badkamer om op de weegschaal te staan. Slingerend terug naar de slaapkamer om huisbroek- en vest aan te doen. Door naar de keuken. Ik begin iedere dag met een appeltje, dus ik zet een schoteltje klaar met een schilmesje. Soms gooi ik de koffie op het schoteltje in plaats van het in het kopje. Regelmatig gooi ik suiker in mijn kopje, terwijl ik koffie al jaren met een zoetje drink. Ik sta even stil om te bedenken wat ik nu moet doen. Hondenvoer wat in een box in de la ligt... 5 van de 10 keer trek ik de  lade open waar de medicijnen liggen. Een glas water vullen en mijn medicijnen pakken. 5 van de 10 keer trek ik de lade met hondenvoer open. Wat nu... wat ga ik eigenlijk doen? Oh ja, appeltje wassen en in vieren snijden want die eet ik met schil. En dan is het de kunst om voor 09.30 uur met koffie, water en appel op de bank te zitten. Het went hoor, echt waar ;) Ik kan er zelf om lachen!

Nu ik mijn biologische ritme heb gevonden (wat je vindt mag je houden) ga ik begrijpen wat het met m'n energie en lijf deed toen ik niet de mogelijkheid had om gebruik te maken van mijn natuurlijke klok. Dat ritme heb ik nog niet zo lang geleden gevonden, maar neemt nu toch echt vaste vormen aan. Ik kan dit ronduit een groot voordeel noemen van het niet hebben van werk. Het is niet alleen heel natuurlijk maar ook wonderbaarlijk ontspannend om van dit nieuw verworven voorrecht gebruik te kunnen maken. Het zorgt letterlijk en figuurlijk voor balans.

Het is heerlijk om geen ochtendstress te hebben. Ik hoef mezelf  's morgens onder de douche niet meer opbeurend toe te spreken om toch vooral de pijn en de moeheid te negeren. Ik hoop eigenlijk dat door het vermijden van de ochtendstress de MS-klachten zullen afnemen.

Ik, mijn MS en het dagelijks leven ondervinden aan den lijve de voordelen van het volgen van het biologisch ritme. Niet alleen dat ik 's morgens in mijn eigen tempo kan beginnen aan de nieuwe dag.
Ook dat ik kan gaan rusten wanneer mijn lijf dat aangeeft. Ik luister nu naar de wekker in mezelf en hoef mijn biologische klok niet meer te slim af te zijn.

Respect voor de natuur :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten